Samenvatting
Het proces rondom de teruggaaf van btw aan niet-EU-reizigers die in Nederland gekochte goederen in hun persoonlijke bagage meenemen naar een bestemming buiten de EU, wordt met deze regeling gedigitaliseerd. Momenteel kan de validatie van de uitvoer van goederen plaatsvinden via een geautomatiseerd systeem of door middel van een fysiek stempel door een bevoegde ambtenaar. Echter, fysieke afstempeling is niet optimaal efficiënt en leidt op bijvoorbeeld luchthavens tot (lange) wachtrijen. Daarom komt deze mogelijkheid te vervallen voor goederen die in Nederland zijn gekocht en vanuit Nederland de EU worden uitgevoerd, en wordt de validatie van de uitvoer van deze goederen gedigitaliseerd.
Met de verplichte digitale uitvoervalidatie wordt het voor de Douane en de Belastingdienst mogelijk om gerichter en efficiënter de uitvoer van de goederen en daarmee de aanspraak op toepassing van het btw-nultarief door de leverancier te controleren. Deze wijziging heeft als doel het proces te optimaliseren en de administratieve lasten voor zowel de niet-EU-reizigers als de betrokken instanties te verminderen.
Deze regeling (Stcrt. 2025, 6959) treedt in werking met ingang van 1 januari 2026.