Samenvatting
Per 1 maart 2022 wordt de Procesregeling belastingkamers gerechtshoven uit 2014 vervangen door een nieuwe procesregeling. De vervanging hangt samen met de voorgenomen introductie van Digitale Toegang in rijksbelastingzaken bij de belastingkamers van de gerechtshoven; wijzigingen in wetgeving en jurisprudentie en de toepassing van veilig mailen met de Rechtspraak.
Op dit moment is het voor burgers al mogelijk om digitaal stukken in te dienen in rijksbelastingprocedures bij het gerechtshof. Met Digitale Toegang verandert dit eenrichtingsverkeer in tweerichtingsverkeer. Daardoor wordt het mogelijk dat de gerechtshoven niet alleen stukken ontvangen, maar ook stukken aan partijen ter beschikking stellen.
Daarnaast wordt digitaal procederen mogelijk voor bedrijven en instellingen. Na het inloggen met DigiD, eHerkenning of de advocatenpas kan een partij in haar belastingprocedure niet alleen digitaal stukken versturen, maar kan zij ook zien welke stukken van de andere partij en het gerechtshof zelf aan het digitale dossier zijn toegevoegd.
Deze regeling is met ingang van 1 maart 2022 in werking getreden. De Procesregeling belastingkamers gerechtshoven 2014 vervalt met ingang van die datum. Het Procesreglement bestuursrecht 2017 is per die datum niet meer van toepassing op zaken die onder deze regeling vallen.