Direct naar content gaan

Gerelateerde content

Samenvatting

Op 17 december 2012 heeft Tigers van producent-exporteur CWCI afkomstig tafel‑ en keukengerei van keramiek, in Duitsland ingevoerd. Op diezelfde dag heeft Tigers de ingevoerde goederen bij de douane aangegeven en een handelsfactuur overgelegd. De overgelegde factuur voldeed niet aan de voorwaarden omdat deze niet vergezeld ging van een ondertekende verklaring van de producent. Tigers heeft in 2013 een verzoek gedaan om gedeeltelijke terugbetaling van het haar opgelegde antidumpingrecht voor de invoer van de producten. Hierbij is de originele factuur met bijbehorende verklaring van de producent overgelegd en later nog een verbeterde factuur. De Duitse douaneautoriteiten hebben het verzoek afgewezen.

De belastingrechter in München heeft in het kader van een geschil hierover prejudiciële vragen gesteld aan het HvJ.

Het HvJ oordeelt dat na de douaneaangifte een geldige handelsrekening voor de vaststelling van een definitief antidumpingrecht mag worden overgelegd wanneer aan alle andere prealabele voorwaarden die voor de verkrijging van een specifiek antidumpingrecht voor de onderneming noodzakelijk zijn, is voldaan, en wanneer de eerbiediging van de goede toepassing van de antidumpingrechten gewaarborgd is. Het is aan de verwijzende rechterlijke instantie om dat te verifiëren.

Conform Conclusie A-G Mengozzi.

Antidumpingrecht

De Europese Commissie heeft op 13 mei 2013 een definitief antidumpingrecht ingesteld op tafel‑ en keukengerei van keramiek op grond van Uitvoeringsverordening 412/2013 (hierna: de verordening). Een antidumpingrecht kan worden ingesteld op elk product waarvan dumping plaatsvindt, wanneer het in de Europese Unie in het vrije verkeer brengen daarvan schade veroorzaakt. De Europese Commissie heeft de hoogte van de antidumpingrechten vastgesteld op 36,1% van de waarde van de ingevoerde producten afkomstig van ondernemingen niet genoemd in de verordening. Op producten van sommige ondernemingen genoemd in de verordening zijn verlaagde antidumpingrechten van toepassing. Om in aanmerking te komen voor een verlaagd antidumpingrecht dient er aan de douaneautoriteiten van de lidstaten een geldige handelsfactuur te worden overgelegd van deze ondernemingen. Als een dergelijke factuur niet wordt overgelegd, wordt het recht toegepast dat voor ‘alle andere ondernemingen’ geldt.

Omdat dit artikel niet vermeldt wanneer deze factuur dient te worden overgelegd, rijst de vraag of dit artikel toestaat dat voor de eerste vaststelling van het definitief antidumping recht achteraf een geldige handelsfactuur wordt overgelegd. Nu dit ook nergens in de verordening is uitgewerkt, wordt deze vraag voorgelegd aan het HvJ. Na eerst te hebben overwogen dat ook het CDW niet expliciet bepaalt wanneer een handelsfactuur moet worden overgelegd, gebruikt het HvJ vervolgens artikel 78 CDW. Opvallend genoeg is dit ook het artikel dat de basis vormt van de tweede prejudiciële vraag van de belastingrechter in München, die door het HvJ overigens niet wordt beantwoord omdat deze reeds is behandeld bij de eerste prejudiciële vraag. Op grond van artikel 78 CDW kan tot herziening van de aangifte worden overgegaan. Het HvJ interpreteert de mogelijkheid tot herziening ruim. Het HvJ oordeelt dat artikel 78 CDW erin bestaat de douaneprocedure af te stemmen op de werkelijke situatie. In dit kader verwijst het HvJ naar zijn arrest van 10 december 2015. Op basis hiervan komt het HvJ tot zijn antwoord dat een handelsfactuur achteraf mag worden overgelegd, mits voldaan is aan de andere voorwaarden en wanneer de eerbiediging van de goede toepassing van de antidumpingrechten gewaarborgd is. Deze ruime toepassing van artikel 78 CDW bleek mijns inziens ook al uit eerdere jurisprudentie van het HvJ, waaronder het arrest van 20 oktober 2005 waarin het HvJ overweegt dat:

Metadata

Rubriek(en)
Douane
Belastingtijdvak
2013
Instantie
HvJ
Datum instantie
12 oktober 2017
Rolnummer
C‑156/16
ECLI
ECLI:EU:C:2017:754
Auteur(s)
mr. E.M. van Doornik
Deloitte
NLF-nummer
NLF 2017/2547
Aflevering
2 november 2017
Judoregnummer
JCDI:NFB923
bwbr-commun&artikel=78,bwbr-commun&artikel=78

Naar de bovenkant van de pagina

Cookies.

Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en functionaliteit te waarborgen van deze website. Meer over ons cookiebeleid