Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

Een concern exploiteert winkels waar elektronische en elektrische apparaten worden verkocht. Daarbij behoort ook een werkplaats waar reparaties worden verricht. Kopers van producten hebben de mogelijkheid een zogeheten servicecertificaat aan te schaffen die recht geven op gratis reparatie gedurende 4 tot 6 jaar na de aanschaf van het desbetreffende product. De Rechtbank verwerpt het standpunt van de inspecteur dat de verkoop van het servicecertificaat opgaat in de hoofdprestatie, het tegen het algemene tarief leveren van het goed waar het servicecertificaat betrekking op heeft. Aangezien de koper de vrijheid heeft om het certificaat al dan niet aan te schaffen en hiervoor een extra bedrag verschuldigd is, is sprake van een afzonderlijke prestatie naast de levering van het product. Anders dan het concern verdedigt, is het verlenen van het recht op service als bedoeld in het certificaat naar het oordeel van de Rechtbank niet aan te merken als verzekeren in de zin van artikel 11, eerste lid, onderdeel k, van de Wet OB dan wel als handeling ter zake van verzekering in de zin van artikel 13, B, onder a, van de destijds geldende Zesde richtlijn inzake omzetbelasting. De prestatie is derhalve niet vrijgesteld van omzetbelasting. Het concern is over de ontvangen vergoedingen voor de certificaten omzetbelasting verschuldigd.

Metadata

Rubriek(en)
Omzetbelasting
Belastingtijdvak
1 januari 2006 tot en met 31 mei 2006
Instantie
Rechtbank Breda
Datum instantie
17 oktober 2008
Rolnummer
AWB07/2564
ECLI
ECLI:NL:RBBRE:2008:BG5097

Naar de bovenkant van de pagina

Cookies.

Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en functionaliteit te waarborgen van deze website. Meer over ons cookiebeleid