Direct naar content gaan

Gerelateerde content

Samenvatting

Lyko Operations AB (Zweden) verkoopt haarverzorgings- en schoonheidsproducten in fysieke winkels en online. Het bedrijf wil een loyaliteitsprogramma voor zijn klanten ontwikkelen, waarbij klanten punten ontvangen bij aankopen. De punten kunnen vervolgens worden ingewisseld bij een puntenwinkel voor goederen, maar alleen in combinatie met een nieuwe ‘gewone’ aankoop. Lyko heeft bij de commissie voor fiscale vraagstukken een fiscale ruling aangevraagd, ter verduidelijking van hoe zij in het kader van de btw met een dergelijk programma dient om te gaan. In de ruling van de commissie wordt gesteld dat het loyaliteitsprogramma niet betekent dat er vouchers aan de klanten overgedragen worden. Zowel de onderneming als de belastingdienst zijn in beroep gegaan tegen deze ruling.

De verwijzende rechter (Högsta förvaltningsdomstolen) wenst duidelijkheid over hoe de definitie van voucher in de Btw-richtlijn dient te worden uitgelegd. Zij heeft aan het HvJ gevraagd of een instrument in de vorm van punten als in het hoofdgeding een voucher in de zin van artikel 30 bis Btw-richtlijn vormt.

In geval van bevestigende beantwoording, vraagt de verwijzende rechter hoe de maatstaf van heffing overeenkomstig artikel 73 bis Btw-richtlijn dan dient te worden bepaald wanneer de punten worden gebruikt om goederen van de verkoper te verkrijgen.

Metadata

Rubriek(en)
Omzetbelasting
Belastingtijdvak
onbekend
Instantie
HvJ
Datum instantie
25 juli 2024
Rolnummer
C-436/24
NLF-nummer
NLF 2024/1801
Aflevering
6 augustus 2024
celex32006l0112&artikel=30bis,celex32006l0112&artikel=30bis,celex32006l0112&artikel=73bis,celex32006l0112&artikel=73bis

Naar de bovenkant van de pagina